Hervorming statistiek (update)

Nu de lessen van het eerste semester voorbij zijn, kunnen we meer in detail terugblikken op concrete veranderingen sinds de statistiek hervormingen begin dit academiejaar.

Wat in de eerste plaats opvalt, is dat de studielast in theorie verminderd is van 8 naar 7 studiepunten, maar dat er toch meer onderwerpen besproken worden in de cursus. Specifiek is het deel over statistische modellering uit het oude statistiek 2 vak overgeheveld naar statistiek 1. Daarin leren we o.a. over de Bernoulli-, Binomiaal- en Normaalverdelingen. Ik gaf voorheen al het advies aan studenten statistiek 1 om de binomiaalverdeling kort te bekijken, aangezien die stiekem in veel vragen voorkwam. Dat probleem is bij deze opgelost, maar de vraag blijft hoe we hier dan kunnen spreken over een daling in studiebelasting? Hoewel prof. De Roover niet meer verwijst naar de cursus van prof. Van Mechelen, is het duidelijk dat haar slides daar nog steeds heel sterk op gebaseerd zijn. Alle oude hoofdstukken zijn behouden gebleven, dus er moeten per hoofdstuk hier en daar elementen gesneuveld zijn om plaats te maken voor de nieuwe leerstof.

We merken vooraan in de cursus dat het hoofdstuk rond verzamelingenleer sterk vereenvoudigd is. De leerstof rond cartesische producten, machtsverzamelingen, partities en oneindige verzamelingen is weggevallen. Dat deel van de leerstof zorgde voor veel problemen bij studenten, maar was eigenlijk niet erg relevant voor de rest van de cursus. Ook logaritmes zijn subtiel weggewerkt uit de cursus.

Doorheen de cursus merken we ook dat de focus op bewijzen fel verminderd is. Hier en daar wordt nog wel aangetoond hoe men aan een formule komt, maar de vaardigheid heeft duidelijk aan belang ingeboet. Als er op het examen ook geen vragen over bewijzen meer komen, winnen studenten hier inderdaad opnieuw wat tijd. Dat verklaart ook ineens waarom er minder geoefend wordt op rekenen met sommatietekens (en dan vooral dubbele sommatietekens). Die had je namelijk vooral nodig om bewijzen uit te werken.

De cursus van Prof. Van Mechelen bevatte ook opdrachten (los van de practica) die bij de theorie hoorden. Die hielpen zeker om de leerstof te verwerken, maar zijn niet overgenomen in het lesmateriaal van prof. De Roover. Ook daar moeten studenten dus geen tijd meer insteken. (Wie toch benieuwd is, kan de vragen terugvinden onder de tab "Oplossingen" op deze site.)

We kunnen dus concluderen dat prof. De Roover vooral tijd heeft proberen te besparen op de wiskundige achtergrond, om zo toch voldoende tijd aan de statistische leerstof te kunnen besteden. Die is namelijk wel grotendeels gelijk gebleven, al merk je hier en daar ook wel enkele besparingen. Zo moeten formules voor somvariabelen nu niet meer gekend zijn voor variabelen, maar zijn de formules uitgewerkt voor het concrete geval van twee of drie variabelen. Ook Tchybychev moet het nu stellen met één formule in plaats van twee.

Veel is er verder niet veranderd. Er zijn nieuwe practicumopgaven die qua vorm nu een voorproefje zijn van de meerkeuzevragen die we op het examen mogen verwachten. Nochtans was het proefexamen (op het meerkeuze aspect na) heel gelijkaardig aan proefexamens van prof. Van Mechelen. Het is duidelijk dat de nieuwe docent dus vooral voor continuiteit gaat.

Nu is het vooral afwachten hoe haar eerste examen er zal uitzien. Gaat er nog iets gevraagd worden van verzamelingenleer? Gaat er nog een bewijs inzitten? Waarschijnlijk zal het antwoord tweemaal nee zijn. We weten ondertussen wel dat er een formularium aan het examen zal toegevoegd worden, maar dat gaat enkel over het deel rond statistische modellen, niet over de rest van de cursus.

We weten natuurlijk allemaal uit het tijdperk van prof. Van Mechelen dat de grote moeilijkheid van het vak niet echt in de inhoud zat, maar wel in de manier van verbeteren. Afwachten dus wat de moeilijkheidsgraad van het echte examen zal zijn, hoeveel meerkeuzevragen er zullen zijn t.o.v. de open vragen en hoe die open vragen verbeterd zullen worden.